Sprawdzone źródło

Nasze standardy sprawdzania źródeł

You KNOW to tylko rzetelne informacje oraz aktualne i wiarygodne źródła. Teksty oznaczone jako „SPRAWDZONE ŹRÓDŁO” zostały zweryfikowane przez ekspertkę_a – dzięki temu masz pewność, że czytasz najwyższej jakości treści.

You KNOW

Self love – uważnie zadbaj o siebie

Aktualizacja: 5min.

Każdy z nas żyje swoim rytmem, ale też rytmem dnia i nocy, pór roku czy zgodnie z cyklem miesięcznym. Każdy cykl ma okresy zwiększonej aktywności oraz czas odpoczynku i regeneracji. Miesiączka na przykład to dobry czas na zwolnienie i zadbanie o siebie. Zwrócenie większej uwagi na swoje potrzeby. Danie sobie czasu na odpoczynek. Ukojenie emocji, utulenie ciała.

Dbanie o siebie to wyraz troski i czułości, dlatego chciałam zaproponować Wam klika ćwiczeń rozwijających troskę, miłość i życzliwość dla siebie. Do zastosowania codziennie, albo wtedy, kiedy akurat czujesz, że właśnie tego potrzebujesz.

1. Kochająca życzliwość

To stara, buddyjska praktyka, która wzmacnia dobroć wobec siebie i innych. Jeżeli czujesz, że jest ci źle albo tracisz wiarę w siebie, to warto ją zastosować. Jak?

Najpierw weź coś do pisania i wypisz co najmniej:

– 3 rzeczy, które w sobie lubisz,

– 3 rzeczy, z których jesteś dumna_y, sukcesy małe i duże oraz

– 3 cechy charakteru, które inni w Tobie cenią.

Następnie usiądź lub połóż się wygodnie i przez kilka chwil uważnie oddychaj. Poczuj, jak oddech przechodzi przez Twoje ciało. Następnie przypomnij sobie te wszystkie dobre rzeczy, które przed chwilą wypisałaś_eś. Pomyśl, z czego jesteś dumna_y, co w sobie cenisz i lubisz.

A teraz prześlij do siebie życzenia kochającej życzliwości. Po prostu powtórz do siebie w myślach lub na głos:

– Obym był_a zdrowy_a.

– Obym był_a bezpieczny_a.

– Obym był_a szczęśliwy_a i radosny_a.

– Obym kochał_a i był_a kochany_a.

Pomyśl teraz o jednej lub kilku bliskich Tobie osobach. Co one w Tobie cenią , co ty cenisz w nich?

I do tych osób również prześlij w myślach serdeczne życzenia: Obyście byli zdrowi. Obyście byli bezpieczni. Obyście byli szczęśliwi i radośni. Obyście kochali i byli kochani. Poczuj, jak te słowa pełne troski i pozytywnej energii przenikają Twoje ciało i wzmacniają Cię.

Możesz też wykonać to ćwiczenie w formie medytacji. Pomoże Ci w tym na przykład moja wersja na YouTube.

2. Kąpiel w naturze

Natura ma wielką moc uspokajania i poprawiania nastroju. Jeżeli czujesz, że brak Ci energii, albo nazbierało się w Tobie tyle trudnych emocji, że zaraz wybuchniesz, zafunduj sobie kąpiel w naturze.

Nie chodzi tu o kąpiel w jeziorze (choć też można), ale o zanurzenie się w doznaniach płynących z natury. W jaki sposób?

  1. Wybierz się do parku, lasu, miejsca nad wodą, na łąkę, a nawet do ogródka.
  2. Znajdź miejsce, w którym możesz się na chwilę położyć lub usiąść. Jeśli możesz, to bez koca, prosto na ziemi.
  3. Usiądź i spróbuj odczuwać to miejsce wszystkimi zmysłami.
  4. Poczuj ziemię pod swoim ciałem. Możesz oprzeć się o drzewo czy głaz i poczuć chropowatość kory czy gładkość kamienia.
  5. Powąchaj, czym pachnie powietrze.
  6. Usłysz – ptaki, owady, szum wody, szelest liści, kumkanie żab. Wspaniały koncert!
  7. Zanurz się w tym doświadczeniu jak w najprzyjemniejszej kąpieli.
  8. Podziwiaj widok przed Tobą, przyglądaj się roślinom i zwierzętom. Spójrz w niebo, podziwiaj chmury i słońce.
  9. Dotknij trawy, kwiatów, gałęzi, ziemi. Powąchaj.
  10. Na koniec możesz pospacerować przez chwilę lub dłużej w ten właśnie sposób – w pełnej, zmysłowej kąpieli w naturze.

3. Przelej myśli na papier.

Kiedy czujesz, że po głowie krąży Ci mnóstwo myśli, kiedy się martwisz czy denerwujesz, warto sięgnąć po dziennik (a jeśli go nie masz, warto zacząć go prowadzić) i odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

  1. Czy są rzeczy, które robisz, bo musisz, albo wypada, choć nie chcesz ich robić? Czy możesz przestać? Oddelegować? Zmienić na coś innego?
  2. Jakim sprawom, osobom, rzeczom warto powiedzieć nie?
  3. Jakie rzeczy, osoby, sytuacje, czynności sprawiają, że czujesz w sercu radość? Wypisz je i zaplanuj, że codziennie któraś z nich zagości w Twoim życiu.
  4. Co mnie ostatnio najbardziej martwi i stresuje? Co mogę zrobić, aby tak się nie działo?

Możesz odpowiadać na te pytania za każdym razem, kiedy czujesz wzbierający stres, chcesz uciszyć chaos w głowie. Pisanie dziennika to wspaniała metoda autorefleksji i samopoznania. To też bardzo odprężająca czynność.

Dbanie o siebie, o swoje ciało, psychikę i duszę, o relacje z innymi, ze światem mogą stać się częścią Twoich codziennych rytuałów. Możesz rozpocząć dzień medytacją, po pracy czy szkole wybrać się na spacer czy usiąść na ławce i popatrzeć w niebo, a wieczorem zakończyć dzień odrobiną refleksji przy pamiętniku. Obserwowanie, jak zmieniają się Twoje nastroje może też pogłębić Twoją wiedzę o sobie, o tym, jak na Ciebie działa cykliczność. Warto więc regularnie poświęcić choćby kilka minut na to, żeby zadbać o swoje samopoczucie i zdrowie psychiczne. 

Pokaż Ukryj źródła źródeł

Data dodania: 14/08/2022

Data aktualizacji: 14/08/2022

Autor_ka:

Joanna Nogaj