Czy spanie nago jest zdrowe?

Udostępnij

Czy spanie nago jest zdrowe?

Odganiamy go litrami kawy i choć poświęcamy mu około jedną trzecią swojego życia, fantazjujemy o tym, żeby mieć go więcej. Mowa oczywiście o śnie! Czy spanie nago może zwiększyć liczbę niekwestionowanych zalet naszego ukochanego nocnego odpoczynku?

Adela Kiszka

Opublikowano: 4.05.2022 4 minczytania

cover - spanie nago

Ilustracja: Jarek Danilenko

Produkty Your KAYA w biało-pomarańczowej łazience

Jego znaczenie dla naszego zdrowia jest nie do przecenienia – w trakcie snu organizm reguluje pracę mózgu, umożliwia regenerację ciała i zmniejsza ryzyko występowania wielu chorób.

Czy spanie nago może zwiększyć liczbę niekwestionowanych zalet naszego ukochanego nocnego odpoczynku?

Czy warto spać nago?

Na początku chcemy zaznaczyć, że nie uczestniczymy w żadnym spisku przeciwko piżamkowo-bieliźnianym markom. Odpowiedzmy sobie jednak na tytułowe pytanie od razu: spanie nago ma wiele wymiernych korzyści. Niezależnie od tego, czy jesteś Team Luźny T-shirt i Majtki, Team Fikuśny Komplet Bielizny, czy Team Gołe Ciało pod Kołdrą – warto poznać zalety spania nago i zastanowić się, czy może nie czas na zmianę drużyny.

To, w czym śpimy, jest oczywiście tylko jedną z wielu zmiennych, które oddziałują na jakość snu. Ale co, gdybyśmy powiedziały_eli, że wyskoczenie przed snem z piżamy może pozytywnie wpłynąć na Twoje życie seksualne, pomóc w nocy szybciej zasnąć i w naturalny sposób wymazać z Twojego życia różnej maści infekcje intymne? Brzmi dobrze, prawda? Na szczęście to nie wszystko.

Płyn banner

Poniżej wymieniamy kilka powodów, dla których zdecydowanie warto rozważyć pomysł spania nago – czyli we własnej skórze zamiast w piżamie.

Dlaczego spanie nago jest zdrowe?

Spanie nago pomaga utrzymać odpowiedni poziom temperatury ciała 

Temperatura panująca w pomieszczeniu w czasie snu stanowi jeden z ważniejszych czynników, które oddziałują na jakość odpoczynku. Środowisko termiczne jest ściśle związane między innymi z termoregulacją ciała, która wpływa bezpośrednio mechanizmy porządkujące sen.

Lepiej śpimy w niższej temperaturze od tej pokojowej – w nocy optymalna jej wartość w sypialni powinna oscylować między 15,6°C a 19,4°C. Wpływ na temperaturę ciała ma również to, czy w Twoim łóżku gości pościel, a na Twoim ciele – piżama lub bielizna.

Chociaż jest to kwestia indywidualnego poczucia komfortu, to przykryte wieloma warstwami ubrań i puchową pierzyną ciało może nagrzewać się nadmiernie, prowadząc tym samym do obniżenia jakości snu i wielu bezskutecznych i przedłużających się prób zaśnięcia. Spanie nago w naszym klimacie pomaga zapewnić ciału odpowiednią temperaturę i zasygnalizować organizmowi, że przyszedł czas na sen.

Gdy poziom melatoniny wzrasta, a kortyzolu (hormonu stresu) spada – nic, tylko oddać się w objęcia Morfeusza! Do rutyny przed spaniem warto też włączyć codzienne wietrzenie sypialni.

Zajrzyj też do artykułu „Czy chodzenie bez stanika jest zdrowe?".

Spanie nago korzystnie wpływa na strefy intymne

Spanie nago pomoże Twojej skórze odetchnąć i zregenerować się po noszeniu przez cały dzień wielowarstwowej kombinacji ubrań. Części intymne, niezależnie od płci, będąc zamknięte na długie godziny w obcisłej bieliźnie, mają ograniczoną swobodę ruchów i warunki sprzyjające rozwojowi bakterii. Spanie jest często jedyną okazją dla ciała, kiedy może pozwolić sobie na beztroską nagość.

olejek-kup-teraz

Śpiąc nago, zapewniamy naszym narządom płciowym optymalną temperaturę i wentylację, co w efekcie może się bezpośrednio przekładać nie tylko na zdrowy sen, ale także na odpowiednie funkcjonowanie narządów płciowych. Ta kwestia dotyczy głównie mężczyzn i osób z penisami, ale i wszystkich innych, którym stan zdrowia nasienia nie jest obojętny. Badania w tym temacie są jednogłośne: podwyższenie temperatury ciała i obcisła bielizna mają negatywny wpływ na jakość nasienia i płodność; więcej plemników przedwcześnie umiera i częściej dochodzi do fragmentacji (zniszczeń) w DNA.

Występowanie infekcji pochwy może być związane bezpośrednio z niewystarczającą cyrkulacją powietrza, która jest często wywołana noszeniem ciasnych i źle dopasowanych majtek z syntetycznych materiałów. Podwyższone poziomy ciepła i wilgoci tworzą idealne warunki do rozwoju grzybów z rodziny drożdżaków, a więc wniosek nasuwa się sam: spanie nago pomaga zapobiegać rozwojowi infekcji.

Obcisła bielizna może prowadzić do namnażania się drożdżaków z gatunku Candida albicans, których obecność w pochwie powoduje dotkliwy ból, swędzenie i pieczenie oraz charakterystyczną, serowatą wydzielinę. Jeśli śpisz nago i w ciągu dnia nosisz majtki z odpowiedniego materiału – infekcje grzybicze raczej nie powinny się czuć zaproszone do Twojej pochwy.

Spanie nago poprawia relacje z partnerem_ką

Spanie nago może służyć budowaniu bliskości emocjonalnej z partnerem_ką. Gdy stykasz się swoim ciałem z ciałem bliskiej Ci osoby, Twój mózg chętniej uwalnia tak zwany hormon miłości, czyli oksytocynę. Podwyższony poziom tego hormonu sprzyja nawiązywaniu interakcji społecznych i pogłębianiu relacji z partnerem_ką, a także obniża kortyzol, czyli zmniejsza uczucie stresu. Bezpośredni kontakt z ciałem partnera_ki i wspólne nagie spanie pozytywnie wpływają na jakość snu i miłą atmosferę w sypialni.

Żel intymny kup teraz

Spanie nago zapobiega chorobom

Pozytywnych zależności pomiędzy spaniem nago a zdrowiem jest znacznie więcej. Niewystarczająca ilość czasu poświęcanego na sen zwiększa ryzyko występowania licznych chorób, w szczególności serca i metabolicznych.

Odpowiednia temperatura ciała, którą jest w stanie zapewnić spanie nago, umożliwia szybsze zasypianie i mocny sen. Niebezpodstawne więc będzie stwierdzenie, że spanie bez piżamy zapobiega postępowi cukrzycy.

Spanie nago pozytywnie wpływa na krążenie krwi, reakcję ciała na zmiany temperatury otoczenia i sprzyja regulacji hormonów, w tym między innymi hormonu wzrostu. Odpowiedni poziom wcześniej już wspomnianej oksytocyny zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji, a także działa terapeutycznie na osoby z lękami i fobiami społecznymi.

Podobne

Regularna porcja wiedzy prosto do Twojej skrzynki

Co tydzień dzielimy się z Tobą specjalnie wybranymi artykułami, które piszemy we współpracy z ekspertami medycyny i psychologii. Co Ty na to?

Regularna porcja wiedzy prosto do Twojej skrzynki

Co tydzień dzielimy się z Tobą specjalnie wybranymi artykułami, które piszemy we współpracy z ekspertami medycyny i psychologii. Co Ty na to?

  1. Chin Moi Chow, Mirim Shin, T.J. Mahar et al., The impact of sleepwear fiber type on sleep quality under warm ambient conditions, „Nature and Science of Sleep” 2019, vol. 11, p. 167-178, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31692485/ [dostęp z dn. 18.02.2022].

  2. In Brief: Your Guide To Healthy Sleep, 2011, https://www.nhlbi.nih.gov/files/docs/public/sleep/healthysleepfs.pdf [dostęp z dn. 18.02.2022].

  3. Kazue Okamoto-Mizuno, Koh Mizuno, Effects of thermal environment on sleep and circadian rhythm, „Journal of Physiogical Anthropology” 2012, vol. 31, no 1, p. 14, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3427038/ [dostęp z dn. 18.02.2022].

  4. L. Mínguez-Alarcón, A.J. Gaskins, Yu-Han Chiu et al., Type of underwear worn and markers of testicular function among men attending a fertility center, „Human Reproduction” 2018, vol. 33, no 9, p. 1749-1756, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30102388/ [dostęp z dn. 18.02.2022].

  5. L. Rafalson, R.P. Donahue, S. Stranges et al., Short sleep duration is associated with the development of impaired fasting glucose: the Western New York Health Study, „Annals of Epidemiology” 2010, vol. 20, no 12, p. 883-889, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20620078/ [dostęp z dn. 18.02.2022].

  6. D.A. Slattery, I.D. Neumann, Oxytocin and Major Depressive Disorder: Experimental and Clinical Evidence for Links to Aetiology and Possible Treatment, „Pharmaceuticals” 2010, vol. 3, no 3, p. 702-724, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033976/ [dostęp z dn. 18.02.2022].

  7. K. Uvnäs-Moberg, L. Handlin, M. Petersson, Self-soothing behaviors with particular reference to oxytocin release induced by non-noxious sensory stimulation, „Frontiers in Psychology”, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.01529/full [dostęp z dn. 18.02.2022].

  8. Yeast Infections, „Medline Plus”,https://medlineplus.gov/yeastinfections.html [dostęp z dn. 18.02.2022].

Autor_ka

Adela Kiszka

Weryfikacja merytoryczna

lek. Justyna Komenda
Ginekolog

Ginekolożka, doktorantka Wydziału Lekarskiego UJ Collegium Medicum w Krakowie. W swojej praktyce kładzie nacisk na profilaktykę i leczenie chorób układu rozrodczego.

Zobacz inne artykuły

Well-being

Alarm! Czerwone krostki po goleniu miejsc intymnych

Konstelacje czerwonych kropek po goleniu to nic przyjemnego, wiadomo. Bolą, pieką, swędzą, a Ty przeklinasz moment w którym sięgnęłaś_ąłeś po maszynkę. Pytasz: „gdzie popełniłam_em błąd?!”. Tak się składa, że wiemy! ;)

Dominika Olchowik