Sprawdzone źródło

Nasze standardy sprawdzania źródeł

You KNOW to tylko rzetelne informacje oraz aktualne i wiarygodne źródła. Teksty oznaczone jako „SPRAWDZONE ŹRÓDŁO” zostały zweryfikowane przez ekspertkę_a – dzięki temu masz pewność, że czytasz najwyższej jakości treści.

You KNOW

Krwawe starcie – ile krwi traci się podczas okresu?

Aktualizacja: 4min.

Zastanawiałaś_łeś się nad tym kiedyś? Jeśli tak, to prawdopodobnie w kontekście prawidłowego krwawienia. Obfity czy skąpy – okres to nie przelewki. A co do odpowiedzi – zebraliśmy tutaj wszystkie niezbędne informacje.

Co to jest płyn menstruacyjny?

Krew to tylko część całego płynu menstruacyjnego, który pojawia się w kubeczkach, tamponach i na podpaskach w trakcie miesiączki. Na resztę tej wydzieliny składają się śluz szyjki i złuszczona błona śluzowa macicy (endometrium).

Ile mililitrów krwi wydala się podczas miesiączki?

Za normę przyjmuje się wydalanie 100 ml płynu menstruacyjnego w czasie okresu, z czego od około 40 do 60 ml (niektóre źródła podają, że nawet 80 ml) stanowi krew.

Ilustracja z ilością krwi, traconą podczas okresu

(A dla przypomnienia: średnia długość cyklu menstruacyjnego – innymi słowy okres między kolejnymi krwawieniami – wynosi od około 28 do 35 dni).

Większość osób miesiączkujących nie wykonuje matematycznych obliczeń mających rozstrzygnąć, ile krwi mieści się w ich płynie menstruacyjnym. Mówiąc zatem o normach i ich przekraczaniu w kontekście objętości miesiączki, bardziej praktyczną informacją byłaby ta dotycząca całości płynu menstruacyjnego. Trudno jednak ocenić określanie na co dzień miesiączki krwawieniem jako negatywne, jako że zwykle to sformułowanie jest zrozumiałe w danym kontekście. Jeżeli jednak jesteśmy przy miarach, warto zachować nieco większą precyzję.

Jak zmierzyć ilość krwi menstruacyjnej?

Aby zmierzyć ilość krwi menstruacyjnej (a najpierw oszacować objętość całego płynu miesiączkowego), najlepiej jest użyć kubeczka menstruacyjnego, który zbiera, a nie (tak jak podpaski czy tampony) wchłania wydzielinę menstruacyjną. 

Ilustracja kubeczka menstruacyjnego w pochwie

Pamiętaj, że kubeczek należy wymieniać maksymalnie co 12 godzin. Dłuższe trzymanie środków ochrony menstruacyjnej w pochwie może skończyć się nieprzyjemną infekcją.

Do pomiarów możesz (tak jak my) wykorzystać… nasze produkty :)

Przy wydalaniu około 100 ml płynu w czasie miesiączki (mniej więcej):

opróżnimy ponad 4 pełne kubeczki (pojemność przy rozmiarze small to 18,5 ml).

Od czego zależy intensywność krwawienia?

Intensywność krwawienia zależy między innymi od:

  • długości cyklu miesiączkowego
  • obecności (czy też braku) owulacji w danym cyklu, a jeszcze konkretniej – od poziomów hormonów,
  • ewentualnych infekcji,
  • obecności zaburzeń w układzie krzepnięcia (piszemy o tym – zobacz nasz tekst o chorobie von Willebranda),
  • przyjmowanych leków,
  • stosowania doustnej antykoncepcji hormonalnej czy spirali domacicznej,
  • podróżowania
  • aktywności fizycznej,
  • poziomu stresu w danym miesiącu.

Oczywiście, nie tylko cykl miesiączkowy wyznacza objętość menstruacyjnego płynu. Zależy ona także od samego cyklu życia jak podaje kanadyjskie Centrum Badań Cyklu Miesiączkowego i Owulacji, silniejsze krwawienie występuje przeważnie u osób w okresie nastoletnim oraz okołomenopauzalnym (wtedy doświadcza go ponad 25% osób).

Z kolei menarche, czyli pierwsza miesiączka, zazwyczaj również jest mniej obfita od kolejnych okresów (tutaj w grę wchodzi też sam czas trwania miesiączki – pierwsze krwawienie zwykle trwa krócej, a sam cykl menstruacyjny reguluje się w ciągu pierwszych od 5 do 6 lat od menarche).

A o tym, kiedy zazwyczaj pojawia się menarche (oraz o pozostałych faktach na temat premierowej miesiączki), przeczytasz tutaj.

Kiedy skonsultować się z lekarzem_rką?

Pamiętaj, że jednorazowo wzmożone lub skąpe krwawienie nie powinno Cię niepokoić. Ewentualne wnioski można wysuwać dopiero po zaobserwowaniu swojego ciała i samopoczucia na przestrzeni co najmniej trzech cykli, w trakcie których dobrze jest zapisywać nie tylko dni krwawienia, ale także intensywność i ewentualne objawy towarzyszące (na przykład ból podbrzusza, głowy, piersi, nudności, problemy z wypróżnieniem i tak dalej).

Skąpe miesiączki 

Mogą mieć związek między innym z:

  • antykoncepcją hormonalną, która hamuje wzrost błony śluzowej macicy (a co za tym idzie, zmniejsza stopień jej złuszczenia – więcej na ten temat piszemy tutaj),
  • przewlekłym stresem i zmęczeniem,
  • zbyt intensywnym treningiem fizycznym lub znaczącym spadkiem masy ciała,
  • zaburzeniami odżywiania.

W zależności od tego, która z potencjalnych przyczyn dotyczy Ciebie, postaraj się zapewnić sobie czas i przestrzeń na regenerację czy spotkanie ze specjalistą_tką, który_ra wyjaśni podłoże problemów związanych z nieprawidłowym krwawieniem i zaproponuje sposoby ich rozwiązania.

Pamiętaj: skąpe krwawienie w terminie planowanej miesiączki może być plamieniem implantacyjnym (oznaką zagnieżdżenia się zarodka w macicy). Więcej na temat plamień dowiesz się tutaj – a warto, bo często są nieocenionymi wskazówkami odnośnie do funkcjonowania organizmu.

Skąpe krwawienie czasami świadczy też o znacznie poważniejszych chorobach i anomaliach (jak PCOS czy prolaktynemia). Jeśli takie miesiączki są u Ciebie notoryczne i towarzyszą im inne dolegliwości – przydatna może się okazać konsultacja lekarska w celu ustalenia konkretnej przyczyny i sprawnego wdrożenia niezbędnego leczenia.

A jeszcze więcej na temat skąpych miesiączek przeczytasz tutaj.

Obfite miesiączki

Powodem spotkania z lekarzem_rką bywają również zbyt obfite miesiączki. Jeżeli w ciągu dnia mniej więcej co godzinę biegasz do łazienki, żeby zmienić podpaskę, skarżysz się na zawroty głowy, a nawet omdlenia – idź do specjalisty_tki. 

Odpowiedzialne za obfite miesiączki mogą być między innymi:

A więcej o obfitych miesiączkach piszemy tutaj.

Przedział określający właściwą ilość płynu wydalanego podczas menstruacji jest, jak widzimy, szeroki. Nie rozliczaj się z każdej jego kropli pod lupą, a równocześnie nie bagatelizuj wiadomości, które wysyła Twój organizm!

  • G.H. Bręborowicz, Położnictwo i ginekologia, Warszawa 2021.
  • L. Briden, Period Repair Manual: Natural Treatment for Better Hormones and Better Periods, 2017.
  • Heavy flow, „The Centre for Menstrual Cycle and Ovulation Research”, http://www.cemcor.ubc.ca/resources/topics/heavy-flow [dostęp z dn. 10.01.2022].
  • Miesiączka, „Grupa PONTON”, https://ponton.org.pl/cialo/miesiaczka/ [dostęp z dn. 10.01.2022].
  • Ch. Northrup, Ciało kobiety, mądrość kobiety, Warszawa 2019.
  • Periods, „National Health Service”, https://www.nhs.uk/conditions/periods/ [dostęp z dn. 10.01.2022].
  • Pokaż Ukryj źródła źródeł

    Data dodania: 06/08/2022

    Data aktualizacji: 15/08/2022

    Autor_ka:

    Jagoda Olczyk